Gry poprawiające pamięć
Jest cała rzesza rozmaitych informatorów, publikacji oraz stron internetowych, proponujących różnorodne możliwości gier rozwijających potencjał intelektualny dzieci. Starczy jedynie ociupinka chęci oraz czasu, aby kreatywnie spędzić czas z własnym dzieckiem. Prócz sztandarowego przykładu zabawy w „Memory” są różne możliwości zabaw. Gra „Memory” jest doskonałym pomysłem dla trochę starszych dzieci, lecz można zachęcać także młodsze pociechy, aby przez grę zwiększały swój zasób słownictwa. Gra bowiem polega na układaniu, tak jak w krzyżówce, wyrazów z wylosowanych literek oraz dostosowywaniu ich do już istniejącej układanki słów. Jakie można wyróżnić pozostałe zabawy poprawiające pamięć, do indywidualnej pracy z dzieckiem, jak i zabaw grupowych?
1) Wymyślanki – gra polega na tworzeniu jak największej liczby słów, jakie muszą spełniać pewne wymagania. Zabawa może trwać niezwykle długo ze względu na różnorodne swoje warianty, np. należy znaleźć słowa zaczynające się na literę „k”, wymyślić słowa kończące się na „-ek” lub takie, jakie mają w środku literę „w”. Kto wymyśli najwięcej słów, ten wygrywa.
2) Prawidłowa kolejność – na starcie układa się parę przedmiotów z domu jeden obok innego, i potem zakrywa całość jakimiś parawanem, np. ręcznikiem. Następnie odkrywa się na parę sekund przedmioty oraz prosi o zapamiętanie ważnej kolejności. Zasłania się przedmioty oraz prosi dzieci o napisanie porządku przedmiotów na kartkach. Zabawa służy kształtowaniu pamięci świeżej.
3) Odkryj zmianę – zabawa polega na tym, iż dziecko wychodzi z pokoju, i inni członkowie zmieniają coś w wystroju miejsca, np. przenoszą donice kwiatów, chowają fotografie do szuflady itp. Można zrobić parę zmian. Dziecko wraca oraz ma znaleźć to, co uległo zmianie. Po znalezieniu wszystkich zmian następuje zmiana ról. Już dziecko, jakie wykonywało modyfikacje, wychodzi z sali oraz ono będzie poszukiwało zmian wystroju pomieszczenia.
4) Wyliczanki – gry językowe, jakie polegają na tym, aby wymyślić jak najwięcej możliwości wyjść oraz odpowiedzi na pytania, np. „Narzędzia pracy człowieka to…”, „Człowiek może podróżować (czym?)…”, „Człowiek może mieszkać w…” itp.
5) Wyspa pamięci – dzieci siadają w kole oraz tworzą sukcesywnie, co zabrałyby ze sobą na odludną wyspę. Każde kolejne dziecko dokłada swój przedmiot, wspominając wcześniej przedmioty, jakie wzięliby ze sobą jego poprzednicy, np. Kasia mówi: „Na bezludną wyspę wzięłabym mapę”, i następny Piotrek powtarza: „Kasia na bezludną wyspę weźmie mapę, natomiast ja – lornetkę”. Inne dziecko musi powiedzieć: „Na bezludną wyspę Kasia zabierze mapę, Piotrek – lornetkę, a ja – koc” itd., aż do pierwszej skuchy, gdy nie uda się wyliczyć dobrze wszelkich przytoczonych wcześniej rzeczy.
Autor artykułu Artykuł został przygotowany przez kalimba.pl – sklep internetowy z edukacyjnymi zabawkami dla dzieci. |