Chatboty każdy zna, ale nie każdy wie jak wiele różnych udogodnień mogą wnieść w życie firmy. W tym artykule pokazane są zalety korzystania z chatbotów w komunikacji wewnętrznej w firmie. Przeczytaj artykuł i przejdź na wyższy poziom w komunikacji w swojej firmie!
Spis Treści
Chatboty w firmach obsługujących klientów
Praca z klientem może być trudna, zwłaszcza kiedy oferowane usługi wymagają specjalistycznej wiedzy. Pracownicy muszą znać mnóstwo reguł, wytycznych i obowiązujących zasad, a te wszystkie elementy często się zmieniają. Tego typu firmy mają wielkie księgi jak należy postępować w danej sytuacji i pracownik w razie problemu, gdyby czegoś nie wiedział lub zapomniał mógł sobie wyszukać odpowiedzi. Ale zazwyczaj jest tak, że niecierpliwy klient zadaje trudne pytanie, bądź musi być wykonana jakaś skomplikowana procedura i pracownik nie może znaleźć odpowiedzi na swój problem, bo ze stresu nie daje rady przejrzeć tak dużej ilości informacji. Nie może również poprosić o pomoc innego współpracownika, bo np. aktualnie jest sam w pracy.
W takim przypadku z pomocą przychodzi chatbot, który w swoim systemie miałby odpowiedzi na każdą sytuację zawartą w „wielkiej księdze”. Pracownicy nie musieliby się stresować, że nie znają odpowiedzi na pytanie zadane przez klienta, tylko szybko zapytaliby chatbota, a ten w kilka sekund udzieliłby odpowiedzi.
Używanie chatbota przez firmy usługowe nie tylko zwiększa komfort pracy zatrudnionych, ale również klienci są bardziej usatysfakcjonowani z profesjonalizmu firmy.
Chatboty w korporacjach
Korporacje najczęściej do komunikacji wewnętrznej używają intranetów, gdzie wszyscy pracownicy mogą się ze sobą komunikować. Pracownik zadający pytanie do kolegi z innego działu, musi poczekać aż ten odpowie – czasami może to trwać kilka godzin. Są też sytuacje, że wiele pytań się powtarza, nawet kilka razy dziennie, dzieje się to szczególnie tam, gdzie jest duża rotacja pracowników. Wtedy specjalista, który musi odpowiadać na proste pytania, np. w jakim dniu miesiąca jest wypłata, bądź dotyczące szkoleń, traci czas, zamiast zająć się poważniejszymi kwestiami.
Chatboty mogą wspierać korporacje w takich sprawach. Szybkie, krótkie pytanie – szybka odpowiedź. Takie rozwiązanie pomaga również nowym pracownikom, którzy mogą nie czuć się komfortowo w ciągłym zadawaniu pytań, a chcieliby się dowiedzieć czegoś, co jest dla nich ważne. Chatboty mogą pomóc również w oprowadzaniu po budynki firmy, zwłaszcza jeśli jest bardzo duża.
Chatboty pomagają we wstępnej rekrutacji pracowników. Zadają proste pytania i na tej podstawie robią selekcję, natomiast do specjalistów HR trafiają już najbardziej trafne zgłoszenia. Dzięki temu firma może zaoszczędzić na dodatkowych osobach do rekrutacji.
Chatboty w firmach pracujących na zmiany
Chatboty znajdują także zastosowanie w firmach zmianowych, gdzie poprawiają komunikację między pracownikami fizycznymi i biurowymi. W tym przypadku pracownik za pośrednictwem chatbota może złożyć podanie o urlop lub inny wniosek, jak również zadać anonimowo pytanie czy dostać odpowiedź na najczęściej zadawane kwestie.
Chatboty usprawniają kontakt pracownika z danym działem, np. wysyłając zwolnienie lekarskie, chatbot wie do którego działu powinien je dostarczyć. Skraca to czas, jak i to, że pracownik nie musi osobiście go przynosić bądź wysyłać bardziej skomplikowanym sposobem.